RANCANGAN
MENGAJAR
LANGKAH
MASA
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
MURID
|
||
Set induksi
(5 minit)
|
- Guru masuk ke dalam kelas sambil memakai props berbentuk bas, lalu mendengarkan bunyi-bunyi kemudahan awam yang sedia ada.
- Kemudian, guru
bertanyakan kepada murid apa yang cikgu pakai?
- Guru memberitahu "betul", dan bas merupakan salah satu kemudahan awam. |
- Murid melihat guru dengan
perasaan teruja dan penuh ketekunan.
- Murid menjawab bersama-sama dengan bersungguh-sungguh “bas”
- Murid berasa sungguh seronok
dan teruja dengan props yang menarik.
|
ABM
: props (bas), LCD.
Objektif : (ii)
Nilai :
ketekunan, bersungguh-sungguh
KBKK
: menjana
idea
|
Langkah 1
(10 minit)
|
- Guru menerangkan kepada murid
tentang apa yang akan dilakukan pada hari ini iaitu murid diminta melakonkan watak
kemudahan awam yang sedia ada (bas, tandas, telefon awam) dan bertemakan "menjaga kemudahan awam".
- Guru memilih beberapa orang
murid dan memberikan watak-watak yang telah ditetapkan.
|
- Murid berasa teruja dengan
apa yang akan dilakukan sebentar lagi.
- Murid bergerak menuju kearah
guru dengan gembira.
|
ABM
: props (bas,telefon awam,tandas)
Objektif : (i)
Nilai :
ketekunan, bersungguh-sungguh
KBKK
: menjana
idea
|
No comments:
Post a Comment